وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه کارمندان شایسته خود را نابود کنیم؟ 07 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه کارمندان شایسته خود را نابود کنیم؟

مدیریت منابع انسانی شایسته یکی از حساس‌ترین بخش‌های مدیریت یک کاروکسب است. مدیریت درست بر این دسته از نیروها می‌تواند علاوه بر بالا بردن عملکرد شخصی هر یک از آنها، نقش اصلی در پویایی و حرکت سازمان به سمت اهداف در نظر گرفته‌شده داشته باشد. از طرف دیگر، اتلاف استعداد و مهارت این نیروها باعث خواهد شد که سازمان دیر یا زود، مهم‌ترین ثروت خود را از دست بدهد. در اینجا قصد دارم مطالبی را با شما در میان بگذارم که باعث می‌شوند منابع انسانی شایسته خود را از دست بدهیم. آگاهی از این موارد و انجام ندادن آنها سبب خواهد گشت که نیروهای طلایی و نقره‌ای خود را حفظ کنیم و محیطی فراهم آوریم که این نیروها از کار کردن در آن لذت ببرند و استعدادشان را به درآمدزایی برای خود و سازمان تبدیل کنند.

1.      برگزاری جلسات غیرضروری

جلسات باید برای کارمندان، خلق ارزش کنند. مهم‌ترین موارد خلق ارزش عبارتند از: طوفان فکری، رسیدن به یک تصمیم حیاتی یا ایجاد هماهنگی برای انجام چابک‌تر کارها. انتخاب ما برای برگزاری جلسه باید کاملاً راهبردی باشد و اگر جلسه‌ای به پیشبرد راهبردهای سازمان کمک نمی‌کند، بهتر است اصلاً آن را برگزار نکنیم.

باید برای هر جلسه‌ای که در سازمان‌مان برگزار می‌شود، دستور جلسه‌ای دقیق، کاربردی و روشن وجود داشته باشد تا تمام افراد از مشارکت در جلسه لذت ببرند.

 

2.      انتقال بیش از حد اطلاعات

خیلی مهم است که به عنوان یک مدیر به میزان درستی از اطلاعات برای انتقال به نیروهای خود دست پیدا کنیم. یکی از خطرات مدیریت منابع انسانی شایسته این است که به دلیل اعتمادی که به استعداد و کارآیی آنها داریم، این نیروها را با اطلاعات مختلف بمباران کنیم. سعی کنیم اطلاعات را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنیم و آن را طریق کانا‌ل‌های مختلف در اختیار نیروهای خود قرار دهیم.

 

3.      پاسخ‌های کم و دیر

زمانی که نیروی انسانی شایسته ما سؤالی را مطرح می‌کند، نباید پاسخ را به زمانی که وقت داریم، موکول کنیم. باید یاد بگیریم چگونه سؤالات مختلف را مدیریت و اولویت‌بندی کنیم تا بتوانیم بهترین پاسخ را در بهترین زمان به نیروی خود ارائه دهیم. اگر به دلیل مشغله زیاد یا هر دلیل دیگری نمی‌توانیم به سرعت به کارمند خود پاسخ دهیم، لازم است به وی بگوییم که پیامش را دیده‌ایم و در اولین فرصت به آن پاسخ خواهیم داد.

 

 

4.      کنترل همه چیز

مدیران میکرو بیشترین آسیب را به نیروی انسانی شایسته وارد می‌کنند. ممانعت ایجاد کردن برای نیروی انسانی شایسته در داشتن حس مالکیت نسبت به کاری که انجام می‌دهد، به شدت روی بهره‌وری وی تأثیر می‌گذارد و اشتهای او برای کار و نوآوری را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. به نیروی انسانی شایسته خود نقشه راه بدهیم و در طول مسیر وی را راهنمایی کنیم.

 

5.      قاطعیت نداشتن

برخی از مدیران ما از سندرومی رنج می‌برند که به آن سندروم فلج تحلیل گفته می‌شود. فلج تحلیل باعث می‌شود که مدیر قبل از آنکه دست به تصمیم‌گیری بزند، تمام گزینه‌ها را یک‌به‌یک مورد بررسی قرار دهد. برخی حتی معتقدند مدیرانی که از این سندروم رنج می‌برند از مدیرانی که تصمیمات اشتباهی می‌گیرند، آسیب بیشتری به سازمان وارد می‌آورند.

به عنوان یک مدیر، تیم ما برای هدایت و رهبری به ما نگاه می‌کند و همین یعنی اینکه در طی یک روز ما باید تصمیمات بسیار زیادی بگیریم. بنابراین یک مدیر آن هم مدیری که نیروی انسانی شایسته در اختیار دارد، حق ندارد که در تصمیم‌گیری قاطع نباشد. حتی اگر تصمیم اشتباه ولی به‌موقعی بگیریم، افرادمان به خاطر سرعت و قاطعیت ما در تصمیم‌گیری ما را تحسین خواهندکرد.

بحث مدیریت منابع انسانی شایسته به ویژه در حوزه بازاریابی و فروش، مبحثی مفصل و در عین حال بسیار جذاب است. پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزشی 6 ساعت سمینار آموزشی رهبری و مدیریت منابع انسانی نیروهای بازاریابی و فروش (https://marketingshop.ir/product/6418) با تدریس اینجانب را مشاهده فرمایید.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.