وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

admin لایک 0 دیدگاه

10 روش برای بالا بردن روحیه‌ی کارکنان

 

نمی‌توان به طور مصنوعی روحیه‌ی مثبت به کارکنان تزریق کرد. اما می‌توان بخش‌هایی از محیط کاری روزمره‌شان را تحت تاثیر قرار داد. رهبران قدرت خلق جوّی را دارند که خدمات مثبت هر فرد در آن شناخته می‌شود و مورد قدردانی قرار می‌گیرد.

مطالعات دائماً نشان می‌دهند که کارکنان باانگیزه و درگیرْ متعهد هستند، کارشان را دوست دارند و برایشان مهم است که چه بلایی سر شرکت‌شان می‌آید. وقتی افراد حس کنند که ارزشمند هستند، حس اعتماد در سازمان جاری می‌شود. وقتی شرکت‌ها محیط‌های کاری انعطاف‌پذیر ایجاد کنند، افراد نیز در آن حس قدرت می‌کنند. وقتی به افراد حق انتخاب داده شود، به آن‌ها القا می‌شود که ارزشمند هستند. در اینجا ده روش را برایتان آورده‌ایم که به وسیله‌ی آن می‌توانید بدون فشار آوردن بر روی بودجه‌ی شرکت‌تان این حس را به کارکنان انتقال دهید.

1- رهبری آینده‌نگرانه

رهبران می‌توانند با مشخص کردن مقصد کار و کسب‌شان، میل انسان به برقراری ارتباط با عظمت فردی و جمعی را هدف قرار دهند. وقتی کارکنان بتوانند با آینده‌ی شرکت ارتباط برقرار کنند، حس مالکیت روی آن خواهند داشت.

2- قدردانی خود را نشان دهید

بروز قدرددانی شخصی برای وظیفه‌ای که به خوبی انجام شده است می‌تواند تاثیر به‌سزایی در ایجاد اعتماد بین کارکنان و مدیریت داشته باشد. یکی از تحقیقات در این باره نشان داده است که 53 درصد کارکنانی که حس قدردانی از جانب رئیس‌شان دارند، مدت بیشتری بر سر کارهای خود می‌مانند. در مطالعه‌ای دیگر، 76 درصد کارکنان تمجید از سوی همتایان را یک عامل انگیزشی عنوان کردند. یکی از بهترین راه‌ها برای تشویق افراد و خلق فرهنگ امنیت و داشتن احساس تعلق، قدردانی عمومی است.

3- یادگیری و رشد

وقتی شرکت‌ها فرصت یادگیری و رشد را فراهم  نکنند، کارگران برای رشد حرفه‌ای خود نزد شرکت‌های دیگر می‌روند. یکی از گزارشات لینکداین مشخص کرد که اگر شرکتی بر مسیر حرفه‌ای کارکنانش سرمایه‌گذاری کند، 94 درصد کارکنان با آن شرکت می‌مانند.

سرمایه‌گذاری در توسعه‌ی یک برنامه‌ی رهبری، چه در قالب یک کنفرانس، چه جلسه‌ی یادگیری یا دوره‌ی آنلاین، به استعدادهای جوان‌تر فرصت می‌دهد که پیش از بر عهده گرفتن پست‌های سنگین‌تر مهارت‌های مدیریتی‌شان را صیقل دهند.

4- شروع‌کننده‌ی گفتگو باشید

یکی از راه‌های کنش‌گر بودن درخصوص رشد و توسعه، ایجاد فضایی است که رهبران ارشد در آن بتوانند جلسات گروهی توسعه‌ی حرفه‌ای برگزار کنند. جمع کردن اعضای پرسنل در کنار هم برای صحبت درمورد موضوعات مختلف حاکی از اهمیت دادن شما به رشد آن‌ها است.

5-ساخت تیم

ساخت تیم در قالب‌های مختلفی صورت می‌گیرد. ممکن است یک روز کامل در خارج از اداره باشد، یا ماهی یکبار یک ناهار یک ساعتی و یا بازی‌وارسازی فضای کاری روزمره. هر یک از این سناریوها کانال‌های ارتباطی را برای مواقع بازگشت افراد به اداره باز می‌کند و به این ترتیب موانع میان دپارتمان‌ها را از میان بر می‌دارد و به تیم این باور را می‌دهد که همه مهم هستند.

6- از تاریخ‌های کلیدی بهره ببرید

در سراسر سال چندین تعطیلات هستند که می‌توان در آن‌ها به همراه تیم به جشن و شادی پرداخت هالووین، کریسمس و حتی جوایز اسکار موقعیت‌هایی هستند که یک اداره می‌تواند تِم مشخصی تعیین کند و همه در حال و هوای آن رویداد باشند. ساده‌ترین راه بهره بردن از تاریخ‌ها خاص، آخر هفته است که می‌توانید به تیم‌تان اجازه دهید زودتر به خانه بروند.

7- تناسب کار-زندگی را تقویت کنید

می‌توان رفاه جسمی، ذهنی و احساسی نیروی کار را با تمرکز بر روی چهار بُعد انرژی آن‌ها بهبود بخشید. مثلاً، وقتی پای رفاه ذهنی در میان باشد، می‌توان کارهایی ذیل را انجام داد: گذاشتن محدودیت زمانی برای هر وظیفه، ممنوعیت استفاده از وسایل الکترونیکی در هنگام جلسات و پرداختن ابتدا به مهم‌ترین وظیفه‌ی آن روز بدون وقفه به مدت 60 دقیقه.

8- محیط‌های پذیرا ایجاد کنید

شرکت‌ها اغلب وقت و انرژی خود را صرف مصاحبه‌های خروج می‌کند اما کمتر شاهد آن هستیم که مصاحبه‌ی «ماندن» برگزار کنند. سوالاتی چون «چه چیزی تو را اینجا نگه می‌دارد؟»، «سه نقطه قوت اصلی شرکت کدام‌ها هستند؟» و «اگر سکان هدایت دست تو بود، چه چیزی را تغییر می‌دادی؟» اطلاعات بی‌نظیری درخصوص علایق و خواسته‌های افراد در اختیارتان قرار می‌دهد. شرکت می‌تواند با جمع‌آوری چنین اطلاعاتی کمیته‌هایی بسازد که فعالیت‌های مفرح مطرح کرده و فرصت‌های کوچینگی را شناسایی کنند که به روحیه‌ی تیمی کمک می‌کنند.

9- برای سوال و جواب وقت جداگانه بگذارید

کارکنان پیش‌زمینه‌های مختلفی دارند، در مرحل مختلفی از زندگیشان به سر می‌برند و منابع انگیزه‌ی متفاوتی دارند. وقتی شرکت‌ها تلاش می‌کنند که رویکردی یکسان نسبت به یک نیروی کار متنوع داشته باشند، مرتکب اشتباه می‌شوند. پرسش‌نامه یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت بازخورد و بینش‌های ارزشمند است. در پرسش‌نامه‌ی خود سوالات و دستورالعمل‌هایی مانند این‌ها را بیاورید:

·      درمورد زمانی بگوئید که یکی از افراد کار فوق‌العاده‌ای انجام داد که حسابی شما را سرحال آورد.

·      چه چیزی الهام‌بخش شماست که هر روز موفق شوید؟

·      اگر فرصت دوباره به شما داده می‌شد، باز هم برای این شغل‌تان اقدام می‌کردید؟

مطالعات حاکی از این هستندد که وقتی کارمندان حس کنند که صدایشان در محیط کار شنیده می‌شود، 4.6 برابر بیشتر احتمالش است که حداکثر تلاش خود را کنند.

10- برنامه‌های رشد شخصی بچینید

وقتی رهبران برای شناسایی اهداف شخصی و حرفه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند و دائماً مبحث پیشرفت را در بافت مکالمه‌ی همگانی می‌آورند، افراد حس ارزشمند بودن می‌کنند. با صرف 30 دقیقه می‌توانید رابطه‌ای شخصی‌تر با کارکنان برقرار کنید. سوالاتی از قبیل «چه چیزی بیرون از محل کار به تو انگیزه می‌دهد؟» و «قهرمان دوران کودکی‌ات که بود؟» بپرسید. گوش دادن به کارکنان موجب افزایش اعتماد می‌شود و روحیه‌ی آن‌ها را بالا می‌برد.

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.